Friday, August 20, 2021

DOWN ITU WUJUD (PART2)

 Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Nak cerita je, pernah tak dengar pasal mental abuse nie. Di zaman pkp pkp nie, masalah mental jadi hot issue kay. Termasuk yang menulis ini. Nak cerita mukadimah, tak reti. Terus je le eh.

Di suatu masa dulu, saya seorang yang pendiam. Memang gila2 pendiam. Boleh je nak bercakap, tp bila perlu. Risau, kalau salah cakap, orang akan terasa. Terkadang, benda tu kita anggap gurauan, tp mungkin isu sensitif bagi others. We never know right?  Thats why pilih utk jadi pendiam. Tapi, pendiam yang alhamdulillah bijak. Alhamdulillah. Masa zaman2 belajar dulu, mcm ada je banyak solution utk problem2 nie. Tapi, bila dah era kerja nie, mcm dah slow mo sikit fikiran nie. Tak setajam zaman sekolah. 

Saya perasan je, saya start berkurang after latihan industri. Ada satu ayat yg sampai sekarang, bila saya nak suggest atau advice tentang sesuatu perkara, saya akan teringat ayat tersebut. 

"Dapat 4 flat nie, agak2 boleh dapat kerja bagus tak”.

 Allahu. Berderai terus airmata. Puncanya, nak minta hadiah sebab dapat 4flat utk sem tu. Niat sebenar, nak gurau je. Sekali dapat ayat se-das. Nangis sepanjang hari. Lepas kejadian tersebut, result sem sebenanrnya makin menurun, dan menurun sebenarnya. Yg selalunya boleh dapat 3.91-4.00, terus dapat 3.70-3.90. Alhamdulillah masih okay. Dekan list.

Masuk master, result dah jadi 3.50-3.75. Makin kurang. Sebab tu, saya ambil keputusan, untuk stop sementara dekat master, sebelum sambung PHD.

Mindset saya jadi, its okay asal lulus je.

Kalau dulu, kena score x kiralah macam mana sekali pun. 

Alhamdulillah, masih ada kerja walaupun xsehebat awak2 dkt luar sana and adik beradik. Saya yakin, saya akan bersinar sesuai dengan waktunya. 🥰

Love yourself, before you're falling in love with someone else. 🌹

Salam

No comments: