Wednesday, April 15, 2015

Kata adalah Doa

Assalamualakun dan salam sejahtera.

Lama tidak bersua maya.hihihi. Apa khabar? Moga sihat sejahtera kamu semua. Jangan risau, saya tidak kemana-mana pun. Dont worry, okay!. 

Pernah atau tidak, terkadang kita terfikir kata-kata kita merupakan salah satu idea bagi mereka diluar sana. Dengan nada bersahaja, terkeluar " eh, you looks very beautiful today". Secara tidak semena, confident level kawan kita terus up. Pernah tak? Pernah tak?

Samalah juga keadaanya, kita cakap, if you have sedikit simpanan, why not you beli rumah as your asset?. Almaklumlah, harga rumah semakin tinggi memuncak. Bilalah agaknya akan turunkan. Hmm. Mengeluh sebentar. Esok lusa, kawan kita itu call and beritahu bahawa dia dah beli rumah beralamat di;

No.3 Jalan Strawberry
123456 Blueberry
Blckberry.

Jemput ke rumah. Kata kawan tadi.

Tell me apa yang anda rasa? Jangan bohong! Mesti rasa, sayangnya dekat kawan itu, dia mempertimbangkan suggestion kita kat dia tempohari. Baguskan !. Daripada you dengar and then bangkang sehabisnya mungkin. Siap perli lagi, idea you tidak masuk akal. Hello!!! Dah u minta suggestion i bagilah, kalau rasa nak kutuk, tak payah minta pandangan. Seharusnya minta penamparan je. Senang. Huh. Berpeluh menahan geram.. grrrr.

Walaupun pandangan kawan kita tu tidak masuk di akal fikiran awak #padahaloranglainkatarelevan cakap elok-elok. Tak perlu nak kutuk-kutuk kawan tu. Kesian, u akan menyebabkan kawan itu low confident level dalam memberi pandangan. Jadi TAKUT!! Untuk meluahkan.

Tapi tapi tapi, tidak semua macam itukan. Hanya seelintir sahaja. Dan mereka pun ingin berubah ke arah yang lebih baik. 

Kata-kata adalah DOA. Makanya, cakap yang baik baik sahaja. Mohon pengertiannya.

2 comments:

sha salleh said...

sebut yang baik-baik, inshaallah jadi yang baik-baik. :)

LembutSiMerahJambu said...

Betul. Salam ukhwah sha salleh.=)