Monday, March 2, 2015

SUPPLEMENT???

Assalamualaikum semua...muahhh ciked meh.

En3 kali ni, macam student medic je rasa..mihmih. Sesungguhnya, pengorbanan student2 medic ni sgt tinggi, terutama sekali time study, exam and menghadap pesakit yg 80 ribu pe'el (sikap). Mukadimah iolss dah cukup panjang padahal pendek cemetot je. hahaha. Yg penting weollss happy. betulkan.kan.kan. Xpe xpe kalau uolls x hepi, berharap dengan cerita kejap je lagi, weollss dpt manfaatnya terutama sekali bab kesihatan.Amin.

Masa zaman iollss belajar dulu, iollss sering sgt sakit. Sakitnya tuh dimana??? Ofcoz lah SAKITNYA TUH DISINI DI DALAM HATIKU..hahaha..suka benor iollss dgn lagu nie..dah 2 en3 still dgn #citacitata. Iolls ni jenis yang susah nak sakit. Alhamdulillah, nikmat tuhan bagi. TETAPI, bila iollss di duga dengan sakit, Ya Allah, ampunilah segala dosa-dosa ku. Berikanlah kesihatan yang terbaik kepada aku. Amin... Sampai mcm tu lah sakit saya. Kalau demam, plg kurang 2 minggu. Lama x??? Tersangat-sangat lah lama. Klinik hospital mana xjejak. Semua dah jejak. Ubat x usah dihitung tambah tolak darab bahagi, banyaknya mintak ampun. Lps reda deman,, batuk masik berbaki. Untuk kembali normal dan aktif seperti kebiasaan, ambil masa dlm satu sem untuk baik yang Alhamdulillah. Mesti ada yang tertanya tanya, iollss ni x pegi buat medical check up ke??? Jawapannya, mestilah SUDAH sayang. Semua okay Alhamdullilah baik. Tp itu lah...(termenung kejap, smbil terfikir batuk-batuk yang sampai klimaks hendak muntahhhh )

Kalau dah x sihat, sememangnya performance study tu akan terganggu. Percayalah ckp saya..eh eh eh, kejap iollss kejap saya..uolls fahamkan. Okaylah tu..hikhikhik. Balik ke story morry glory, kalau ditanya kepada mereka mereka, antara duit dan sihat, mereka pilih mana. DUIT??? SIHAT??? Terpulang sebenarnya, macam saya, saya nak sihat. Sebab apa eh??? Sebabnya, SEMAKIN bagus tahap kesihatan kita SEMAKIN tinggi taraf ekonomi kita...hikhikhik... Ni HIPOTESIS iolss je... Macam mana nak pastikan kita dalam keadaan sihat. Macam mana???Macam mana??? Meh kita hiburkan hati dulu:

Banyak persoalan yang bermain diminda
banyak tanda tanya dan juga kata kerja (haa...mesti uollss tgh mnyanyikan. kan kan..hikhik)

Caranya mudah saja, simpan dan apply kata patah patah nie. MENCEGAH ADALAH LEBIH BAIK DARIPADA MENGUBATI. Pernah dengarkan. Sape pernah dengar,, angkat tangan sampai nampak tiak...busyukkk..mihmih.. Sejak menggunakan produk SHAKLEE, saya semakin sihat dan bertenaga. Tapi, jgn fikir yang enggak enggak dulu tau, sihat sakit ajal maut semua sudah ditentukan oleh Allah S.W.T. Makanya, Produk SHAKLEE hanyalah pengantara atau kata lainnya usaha utk memperolehi kesihatan yang baik. Selebihnya, kita bermohon pada Allah S.W,T. Ingat tu!!! Shaklee hanyalah SUPPLEMENT dan ianya bukanlah UBAT.

SUPPLEMENT

  • Apa yang anda faham ttg SUPPLEMENT?
  • perlukah SUPPLEMENT dlm kehidupan kita??? kan kita dah mkn nasi, ayam goreng, sayur mayur (salah BM tu, sayur sayuran), buah buahan dan lain lain lagi???
  • Bagus ke SUPPLEMENT ni??
  • Mcm mana pula dgn harganya??? MAHALLLL???
  • Bila dah start consume supplement, kena consistent. Saya bukan org yg berdisiplin.
  • Supplement memudaratkan badan x.
  • kenapa???
  • mengapa???
  • Bila???
  • Saya?????
See!!! Bnyknya soalan. Dah rasa mcm nak jwb SPM je. Ni kurang2 ambil masa 2 jam 30 minit nak jawab nie (gurau je...jangan marah tau uollss. Watlek Watpis je)... Nak jawab yang mana ni..ayooyoyoyo,,,pening,pening,,,1 2 3 4 5 6 8 7 9.... (kira pun salah. malu wey malu).

Okay, Lets start my presentation with,,

  • Supplement adalah satu tambahan pemakanan, juga dikenali sebagai makanan tambahan atau makanan tambahan pemakanan, adalah persediaan bertujuan untuk menambah diet dan menyediakan nutrien seperti vitamin, mineral, serat, asid lemak, atau asid amino, yang boleh hilang atau tidak boleh digunakan pada kuantiti yang mencukupi dalam diet seseorang. Sesetengah negara mendefinisikan makanan tambahan sebagai makanan, manakala di lain-lain mereka adalah ditakrifkan sebagai ubat-ubatan atau produk kesihatan semula jadi. (wikipedia, 2015).

INFO ini diperolehi daripada adibamalek


Bandingkan supplement vitamin dengan makanan

Makanan adalah makanan, supplement adalah supplement. Pengambilan supplement tidak bermakna anda tak perlu makan, atau boleh makan makanan rapu. Supplement adalah MAKANAN TAMBAHAN untuk menambah baik pemakanan sihat anda.Walau anda mengambil vitamin dari A sampai Z pun, anda harus makan makanan yg sihat. 


Sumber: Google


Sumber: Google
Tidak mengetahui hakikat supplement yang sebenar

Supplement, makanan tambahan, merujuk kepada semua makanan kesihatan yang bukan makanan utama. Supplement bukan tertakluk kepada vitamin dalam bentuk pil sahaja, malah semua sekali termasuk jamu, minuman tenaga dan sebagainya.

Supplement yang berbahaya boleh jadi supplement dari bahan sintetik, atau 'supplement' dari bahan2 yang tidak diketahui sumbernya. 


 Keperluan supplement bukan pilihan

Kita boleh makan sayur dan buah berkilo-kilo setiap hari. Tapi tahukah anda khasiat buat hari ini tidak sama dengan 30 tahun lepas, di mana tanah pertanian mengalami kekurangan sumber galian. Tambahan pula proses pemetikan yang mengurangkan khasiat buah-buahan dan sayur itu sendiri.

Tahukah anda buah-buah dipetik semasa belum masak? Tahukah anda bahawa buah yang belum masak tidak mempunyai nilai nutrien yang optimum?

Seperti seorang bayi pramatang, dia perlukan pelbagai support kerana tubuhnya masih belum mampu untuk bekerja dengan sendiri. Begitu juga dengan buah-buahan yang kita makan.


Semua penyakit bermula dari perut

Hakikatnya, kita bukan saja makan makanan kurang berkhasiat (makan rapu, fastfood) tapi kurang nutrisi dibandingkan zaman datuk nenek kita dulu. Makanan kita sudah tidak mampu untuk 'cover' radikal bebas yang terhasil dalam setiap tindakbalas sel, ditambah pula ia semakin rancak dengan pencemaran yang kita sedut setiap hari.

Jadi kita perlu makan antioksidan bagi mengurangkan gejala ini. 


Supplement vitamin bukan ubat

Ubat kita makan semasa sakit, vitamin kita makan semasa sihat. Supplement vitamin adalah pencegahan untuk pelbagai penyakit. Bila dah sakit, makanlah vitamin apa pun, anda takkan sembuh dengan cepat, sebab vitamin tindakannya perlahan..



Vitamin Sintetik vs Vitamin Semulajadi

Adakah semua vitamin sama? Tidak. Badan kita memerlukan sumber makanan untuk ia bertindakbalas dan mengambil kebaikan darinya. Pengambilan vitamin sintetik ( bukan dari sumber makanan) memberi kesan tidak elok kepada tubuh dalam jangkamasa yang lama.

Oleh itu pilihlah vitamin semulajadi, yang dibuat dari bahan-bahan makanan (organics sources)  agar tubuh kita dapat menggunakannya dengan optimum dan tidak mendatangkan mudarat di masa depan.

Tanya diri anda, adakah anda sudah bijak menilai supplement vitamin?


Sumber: Google

Sampai sini dulu lah eh kita beborak..kejap kejap lagi kita smbung...nanti kalau iollss rindu uolls gi mana tuh... hmmm... if u have pertanyaan mengenai Shaklee nie uolls senang2 boleh tanya iolss kay.. not to be worried baby.. tanya je okay.. muahhh.. love  uollss..hehe..












sblm jadi makcik makcik ni, kat mana u nak contact i kan..xkan 999 pulak..kang dpt abg abg polis pulak..mihmih..ni email kalau nak contact Miss N (wahh, mcm miss world pulok..tepuk tepuk dahi)..

email: lembutsimerahjambu@gmail.com
 

No comments: